skoogsmusen

Alla inlägg den 14 november 2009

Av Linda - 14 november 2009 17:44

Idag satt jag, mamma, Anders och Albin i bilen påväg till marknad i Bomsund och pratade om varför så många hatar Samer. Vi satt och disskuterade hur länge som helst kom kom som inte fram till något vettigt svar. Kan det vara så att de flesta tycker att det är fel att Samerna får ha sina renar lösgående vart dom vill i Sverige och sen få ersättning för skadade djur? T.ex så måste bönder ha sina djur i hagar, dom skulle få betala skadestånd om något hände. Och folk klagar på att så himla många renar är ute i vägen, men det beror på att vi saltar vägarna. Dom som klagar borde ta och sätta upp saltsten i skogen istället då, eller är dom för lat? Ser dom hellre att nån kör över en ren så att Samerna får ersättning så att dom har något mer att klaga på? Jag är själv kvartslapp och älskar allt som har med Samerna att göra och jag HATAR folk som talar illa om det. Jag säger som Jämtlands President sa då han höll tal på Yran 2009, "Till er som buade vill jag säga att vi inte har råd med er attityd längre. Hur ska vi kunna rädda planeten när vi inte kan visa respekt för varandra? Hur kan man hata ett folk som är så fredligt att det saknar ett ord för krig i sitt språk? Försök att vidga vyerna litegrann. Annars är ni körda." Jag kommer nog aldrig förstå vad folk har emot Samer, oturligt nog.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Jag hatar falska människor!!!
 Ja
 Nej
 Bryr mig inte

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards